Květnové výletování pokračuje

Další květnový výlet za poznáním.

Začátek letošního května je příznivě nakloněn všem, kteří mají jakékoliv aktivity, tedy i nám motorkářům. Počasí je nádherné, volného času je také plno, co tedy podniknout než výletovat.

Po nedělní návštěvě Polska jsme uvažovali s pondělní cestou do muzea autíček v Přísece u Brtnice. Nakonec jsme uvažovali, zda je lepší jet v pondělí, kdy byl pracovní den a tedy jistě všude plné silnice aut, zejména kamionů, nebo zvolit sváteční úterý. Zvolili jsme úterý a dobře udělali. Jen jsem nemohl využít návštěvy úterní akce ve Velichovkách. No, všude být nemůžeme.

V osm hodin ráno tedy vyrážíme na cestu. Je pěkné ráno, není velké vedro, tak se jede fajn. V Jaroměři natankujeme plnou a zastaví nás až regulovčík v Trotině. Nebude tomu věřit, jeli jsme na H. Králové sami. Jako první a chvíli i jediní stojíme a prohlížíme tu kolonu vozidel směrem na Jaroměř. Po chvilce pustí i nás. Jedeme klasiku přes Opatovice, Pardubice a Chrudim. Z Chrudimi přes Ždírec n. D. do Havlíčkova Brodu, Jihlavu a končíme až v Přísece. Jelo se prima, silnice byly volné, tak jsme to vzali na jeden zátah.

Muzeum autíček v Přísece www.muzeumauticek.cz/cz/

Ani u muzea nebyl žádný nával, alespoň byl klid, kolem krásná krajina, no super. Platíme seniorskou taxu a vrháme se na 4 zámecká patra plná autíček. Kdo ještě úplně neztratil paměť, ocitá se v době svého mládí, nebo mládí svých ratolestí. Plno z vystavených hraček známe osobně, nebo jsme je toužebně vyhlíželi ve výlohách hračkářství. A některá máme dokonce ještě doma, a také máme řadu autíček, třeba Matchbox, které zde nejsou zastoupeny, stejně tak, jako řada jiných značek. Ale jak pravila na toto téma recepční, museli by sehnat další zámek. Je obdivuhodné, co vše se zachovalo a dnes je k nahlédnutí. Jen novodobých autíček firmy ABREX je mraky https://www.abrex.cz/ . Bohužel se nám trochu hůře fotí, protože vše je pěkně v prosklených vitrínkách a sklo nám tak překáží. Ale i tak se nám pár fotek celkem povedlo, fotíme totiž oba.

Po překonání všech pater jdeme navštívit i zdejší kavárnu. Dnes lze zajít do kavárny i bez prohlídky hraček a placení vstupného. Kavárna je úžasná. Okolo všude vitrínky, zprvu jsem si myslel, že to jsou plakáty, ale omyl. Všude plno autíček a samozřejmě nejen vystavovaných, ale i na prodej. Tak jsme něco nakoupili, abychom udělali svým blízkým radost.

Poseděli jsme venku na terase, popili dobrou kávu, zakouřili si a bylo nám přímo lenošivě. No ale nic netrvá věčně, prý ani láska k jedné slečně. Zvedáme kotvy a pokračujeme do Polné.

Polná www.mesto-polna.cz/ .

Městečko Polná je poměrně známé, ale spíše z předválečného dění tzv. Hilsneriády. Údajně 22 letý žid Hilsner zamordoval Anežku Hrůzovu nedaleko od Polné, když se vracela v noci z práce. Malý pomníček je stále u silnice na ves Věžnička. O tomto případě existuje mnoho literatury, takže si to můžete vyhledat. Prošli jsme kolem náměstí, prošli jsme i zdejší Židovské městečko. Na další místa se nám již nechtělo, neboť čas přece jen neúprosně ubíhal a v tom koženém odění jsme se i tak potili.

Polná byla téměř vylidněna, taková svátečně ospalá. Všude zavřeno, ani pořádnou restauraci jsme neviděli.

Pokračujeme do Přibyslavi, kde jsme si naplánovali oběd, ale nakonec z toho bylo jen tankování. Pořádnou hospodu jsme neviděli, parkovat bylo obtížné, tak zastavujeme až na Žižkově Poli, i přesto, že jsme tu již kdysi byli https://cs.wikipedia.org/wiki/Žižkova_mohyla . Byla tu i parta motorkářů s pěknými veterány. Pár fotek a mažeme krásnou silničkou do Chotěboře. Tady je přímo na náměstí skvělá restaurace Panský Dům www.panskydum.cz/ . Není sice z nejlevnějších, ale oběd byl přímo skvělý s porcí pro dva. Dali jsme si Játra na roštu a Americké brambory. Chvilku střásáme tu porci a pokračujeme směrem Seč. Tudy jen projedeme a pokračujeme přes Chrudim, Pardubice až do Jaroměře. Tentokrát čekáme v Trotině pár minut, protože od Jaroměře se táhne kolona na H. Králové. Její konec je až v Holohlavech. Nevím, jak bych si už sedl, tak zastavujeme v Jaroměři ještě na zmrzlinu. Koneckonců si ji i zasloužíme. Hezky jsme jedli a nezlobili. Občerstveni dojíždíme domů a těšíme se na pivko ze sklepa. Byli jsme osm hodin na cestě, najeli 350 kilometrů. Počasí se trochu změnilo. Z původního modrého nebe se stala šedá a místa docela zčernalá hradba, ale nikde nepršelo. Jen celou dobu foukal, sice teplý, ale protivný vítr.

Krásně jsme se svezli, viděli zase pár nádherných věcí, pěkných míst a projeli jsme kilometry nádherných silniček, jen pár mizerných. Škoda, že se situace takto nevyvíjí všude. Nikde jsme nepotkali nehodu, nebo nějako ošklivou událost, prostě pohoda. A naše psí slečny měly z našeho návratu neskrývanou radost. Nakonec jsem si pěkně zdříml u televize a bylo nám fajn.

Tak si budeme užívat pěkného počasí, pokud to půjde. Užívejte si též, a hlavně v pohodě, bez nehod.

Jarda z Úpice

Jako vždy fotky z cesty: