Opět na polských silnicích

Sobotní výlet do Polska.

Do Polska to máme, co by kamenem dohodil, tak tam občas vyrážíme. Tentokrát v TV hrozili kontrolami Policií ČR všude možně, tak co se nechat stále kontrolovat. Pojedeme k přátelům do Polska. Faktem je, že za cestu po našem území jsme jednu kontrolu spatřili v Solnici, jinak nic.

Stále jsem měl v plánu projet v Polsku tzv. Autostrádu Sudety, silnici 389, vedoucí z Mezilesí přes Mostovice, Zelenec až na hl. silnici č. 8, Náchod Klodzko. Kdysi nesla jméno Autostráda H. Göringa, který její výstavbu propagoval. Měla vést z Německa až kamsi. Poněkud více informací je zde https://severovychod.estranky.cz/clanky/autostrada-sudecka.html .  Větší část této silnice známe, je nová a parádní. Bohužel ta spodní část nestojí za nic a podle recenzí polských motorkářů děsná. Ale nevím, jestli se něco nezměnilo. A tak jsem se rozhodl pro jinou cestu.

Z domova jedeme obvyklou cestou na Vamberk s první zastávkou v Žamberku na čs. Benzině. Stojíme tu vždy, když tímto směrem jedeme. Je to ta pravá chvilka na kávu, cigáro a WC. Obvykle tu i tankujeme. Tentokrát jsem si to nechal až na Staré Město, kam jsme mířili. A nejlépe jsem neudělal. Po chvilce pokračujeme přes Pastviny, tentokrát konečně zastavuji u hráze a jdeme udělat pár fotek. Přehrada tentokrát má vodu téměř na normálu, také tu pluje plno šlapadel a lodiček. Pokračujeme do Králík, kde se zastavíme na náměstí, času máme dost. Je tu božský klid. Lelkujeme pod lipami a je nám prima. Byli jsme tu již kdysi v muzeu opevnění, klášter v D. Hedeči máme navštívený několikrát. Myslím na Dolní Moravu, ale na stezku v korunách nepolezeme, tak co tam. Po celkem letité mizerné silnici pokračujeme na Hanušovice. Kousek před nimi je odbočka na Staré Město. Paráda. Od křižovatky je položen nový asfalt, ještě vonící novotou. Cestu nám jen překazily dva semafory, u opravovaných mostků. Vždy jsme stáli na červenou. Třetí semafor je již ve Starém Městě. Opravují most. Ale nejen to. Celé město je asi rozkopané, vedou nás po všelijakých uličkách s mizerným povrchem, vyfrézovanou silnicí. Měli jsme v plánu obědovat zde a také dotankovat. K pumpě jsme se ani nedostali, na náměstí také ne. Vše uzavřeno. Od domorodce jsme se u oběda dozvěděli, že pumpa v sobotu a v neděli má stejně zavřeno. Tak načerpáme až v Polsku. Nakonec jsme dojeli až domů, ani nebyla potřeba rezerva.

A oběd si dáme také v Polsku. Pokračujeme k hraničnímu přechodu Kladské sedlo. Je to pěkně značeno, žádné bloudění. Po chvilce míjíme nabídkovou tabuli na restauraci v Nové Senince, tak toho využijeme. Jen krátké odbočení a jsme na místě. Penzion a restaurace jsou v bývalé škole, ale pěkně vše opravené. Výběr jídel je zajímavý, ceny ucházející. Oběd byl výborný a předzahrádka byla stále plná. Porce jako hrom. Mají šikovnou kuchařku, která vařila na Farmě Boleslava Polívky v Olšanech.

Klábosíme s místním rodákem a čerpáme plno informací. Jsou zajímavé. Všechno má svůj konec, zvedáme se a pokračujeme. Po nádherné silnici stoupáme na hraniční přechod Kladské sedlo. Jezdí se tu i závody automobilů do vrchu. Nahoře stojí chata, možná kdysi celnice. Dnes nabízí ubytování a bufet i občerstvení. Pokračujeme po stejně krásné silnici dolů, to již Polskem. Kolem silnice je plno penzionů, většinou nových. Dojíždíme do Stronie Slezké, odbočujeme na Bystřici Kladskou. Jedeme stále do kopce, silnice se vine jak had. Přijíždíme do turistického střediska Sienna. Něco nádherného, řada našich středisek se musí stydět. Vlek a lanovka jedna vedle druhé, nádherná dřevěná koliba, prostě super. Vyšplháme nahoru, místy v zatáčkách na jedničku. Nahoře je krásný rozhled, ale nezastavujeme, abychom nepřekáželi. O kousek dál je středisko Bílá Voda, trochu méně honosné, ale i tak parádní. Po stále pěkné silnici jedeme až do Bystřice Kladské. Tady jsem udělal chybu, nedbal jsem přeškrtnuté značky, objížďka nebyla moc zřejmá a vjel jsem tedy do města. Kdysi jsme tu projížděli, přes náměstí směrem na Polanica - Zdroj. Silnice končila rozkopaná, ale podle rady místního jsme to objeli po úděsných místních komunikacích. Kdybych však uhnul na křižovatce silnic Mezilesí-Kladsko vpravo, pak po půldruhém kilometru se dalo odbočit na řádnou silnici do Polanice- Zdroj, kam jsem se napojil i já.

A pak už to bylo celkem bez problémů. V Polanici jsem omylem odbočil vlevo na Szcytnou a po vedlejší silnici dojel na hlavní silnici na Kudova - Zdroj. A pak již jen přes Průsmyk Sudety na hranici a domů. Byl to parádní výlet. Ujeli jsme cca 250 kilometrů, bylo krásně, provoz sice silnější, ale jen na hlavních tazích. Motorkářů bylo nepočítaně. Všichni se zdraví a je jedno odkud jsou. A tak to má být.

A  kdyby jste neměli kam jet, zkuste tuto trasu. Přidávám odkaz na mapu, kterou si můžete upravit podle sebe.

Mapa https://mapy.cz/s/bulopuhure

Pár fotek je zde https://jardazupice.rajce.idnes.cz/Polsko_pres_S.Mesto