Vydařený začátek Máje

I májové poježdění má svoje kouzlo.

Konec dubna se velmi vydařil, a to nejen krásným počasím, ale i prima akcemi. Jak píši dříve, byli jsme na motorkářských akcích na Novém Hrádku a ve Vambeřicích. Obě akce prima, ta polská přímo skvělá. Poslední dubnové dopoledne jsem zahálel doma, ale odpoledne jsem byl navštívit Jirku Choppera, abychom všechno za ty dny společně probrali. A že toho bylo.

První máj jsem tentokrát nijak zvlášť neplánoval, i když dříve jsme jezdili pravidelně na prvomájové výlety. Myslel jsem, že pojedu jen s manželkou na výlet do Polska, kde jsem vyhlédl několik zajímavých míst, která určitě stojí zato vidět. A nejsou ani daleko. Počasí je krásné, tak razíme do světa. Podle hesla „Všude je dobře, tak co doma“.

Ale popořádku, jedno z míst je Hora Všech Svatých ve Slupieci, dnes části Nowa Ruda. Je zde rozhledna a kostelík. Druhé místo je opět Nowa Ruda, tentokrát Hora Svaté Anny. Opět je zde kostelík a pár set metrů nad ním opět rozhledna.

Dalším zajímavým místem je polorozbořený zámek Kapitanovo ve Scinawce Sredni a nedaleko odbočky na Tlumačov ve Scinawce Gorne je opět zchátralý zámek Scharfeneck.¨

Milan TU měl chuť jet někam na výlet, tak nás inicioval k činnosti.  Zvolil jsem tedy jen část z uvedených míst. Manželka nechtěla jet, že má práci doma. Milan sebou vzal ještě Karlose a tak jsme ve třech vyjeli. Bylo před obědem, tak se potom zastavíme někde na pstruha.

Uvažoval jsem o cestě až do Klodzka, ale Milan byl pro jet opět na Vambeřice. Proč ne, je tam parádní silnička, tak hurá do Vambeřic. V Klodzku jsem chtěl jen omrknout nově zbudovaný Park miniatur. Ten si spojíme s nějakým jiným výletem. Motorky jsme trochu provětrali Sudetským průsmykem a za chvilku jsme zastavili ve Vambeřicích. Tentokrát tam bylo poklidno. Policie vartovala na parkovišti, nechtělo se nám tam někde motat, a tak jen krátké zastavení pro pár fotek. Až pojedeme příště, zastavíme se v bazilice. Já tam tedy samozřejmě již byl, ale co. Pokračovali jsme dál až do Slupiece. Tady jsem se musel zeptat, protože jsem nikde neviděl ukazatel k cíli. Jedna paní povídala…, ale ne, poradila nám a dobře. Vystoupali jsme krásně kroucenou silničkou na vrchol kopce, a pak že Polsko je rovina. Tam se to zdálo dlouhé, zpátky to bylo kratší. Naštěstí až na vrchol byla krásná asfaltová cesta, jen trochu užší. Zaparkovali jsme na parkovišti, a zde to mělo jedinou chybu. Na parkoviště vedl kousek cesty vysypaný velmi hrubým štěrkem. Ale vše jsme bravurně překonali.

Pár set metrů po louce jdeme k rozhledně. Krásná drobná a nevysoká stavba z roku 1913. Vystavěna z červeného pískovce. Je volně přístupná. Kolem bylo plno děcek a tak o randál nebyla nouze, nám to ale nevadí. Vylezli jsme nahoru a seshora byl krásný výhled do kraje a zároveň na protější kopec s rozhlednou Svaté Anny. Po návratu jsme si prohlédli nádherně opravený a volně přístupný kostelík. Nikde jsme nepotkali žádnou ochranku, nebo domovníka. Vše jistil jen vlčák Civil u boudy. Možná v noci chodí na obchůzku. Sjedeme zase zpátky a vynechávajíce ostatní zajímavosti pokračujeme na Radkow a Karlow, po silnici Sta zatáček. Z Radkowa do Karlowa je to parádní kroucená silnice s pěkným povrchem. Z Karlowa je to jen kroucená silnice plna děr.

V Karlowe byl takový nářez aut, že všechny louky a parkoviště byly do posledního místa obsazené. To jsem ještě nezažil, i když zde bývá plno i tak. Myslím si, že jednak turisté navštěvují Dinosauří park, ale hlavně skalní bludiště Szczieliniec Wielki. Je to krásné místo, ale nikdy jsem tam nebyl.

Pokračovali jsme dál, do Kudowa Zdroj, kde ve smažálni U Žana byl dílčí cíl cesty. V lesích a všech lesních parkovištích bylo naprosto narváno. Nejen auta, ale i autobusy. Křižovatku na Bludné skály museli řídit, jinak se tam nedalo projet. Nakonec ve večerních zprávách ukazovali to samé, jen na naší straně, v Adršpachu a Teplicích n. M..

U Žana jsme si ulovili a následně spořádali neskutečně dobrého pstruha. Jen na hranolky nedošlo, museli bychom čekat půl hodiny, protože je nestíhali smažit, a my si je neobjednali předem. Takže byla dieta. Platit můžete i českými korunami, tak není co řešit.

Kudowa Zdroj byla rovněž přeplněna auty a chvílemi zcela ucpaná. Všude plno lidí, jak jen to dělají, že jejich lázně takto prosperují. Vymotali jsme se a přes Hronov jeli domů. Tentokrát jsme vynechali zmrzlinu v Červeném Kostelci, po tom pstruhu by mně ani nechutnala.

Doma jsem si dal vychlazené pivko a nakonec podřimoval u nevalného programu televize. A bylo mně fajn. Teď ještě musím zorganizovat návštěvu dalších míst, tentokrát s manželkou, aby měla i ona nějaký zážitek.

A tak přátelé, jezděte, užívejte a mějte se obecně prima.