Svatováclavský výlet do "kraje"

Svatováclavský výlet, tentokrát kabrioletem.

Prodloužený víkend je vždy a všem velmi příjemný. Tak jsme toho využili i my. Nastává vždy drobné dilema, čím že to tedy pojedeme. Motorka i auto postávají v garáži a těší se na projížďku. Tentokrát jsme tedy zvolili, a to na přání Aleny, „Gabču“. Když už jsme si ji koupili, tak ať nestojí stále doma. Má to velkou výhodu, máte dvě auta v jednom. Kupé a kabriolet. Počasí vás tedy nemůže v žádném případě zaskočit. Navíc v kufru máme i deštník.

Páteční ráno bylo bezmračné, obloha azurová, jen teplo se kdesi zapomnělo. Vyrážíme.

První naše zastávka je v Častolovicích. Byli jsme zde již několikrát, vždy na motorce. Autem poprvé a také jsme poprvé vlezli do mini ZOO, která je v zámeckém areálu. Musím přiznat, že je to tam velmi pěkné a zvláště děti jsou jak u vytržení. Zakoupíte si pytlík s dobrotami a můžete krmit zvířátka. A to je něco pro děti.

Ale cílů máme více, tak popojedeme. Rozhodovali jsme se, zda se máme zastavit ještě v Novém zámku v Kostelci n/O, nebo v Doudlebách n/O, případně navštívit Milušku a Fandu Dvořákovi v Kostelci. Nakonec jsme vše zavrhli, protože přece jen den je již krátký, plány dlouhé. Pokračujeme do Chocně a Vysokého Mýta. Obojí města jen projedeme a po střídavě kvalitní silnici III. třídy nakonec zastavujeme na parkovišti v Nových Hradech. Jdeme navštívit stejnojmenný zámek, občas nazývaný „České Versailles“ pro svoji osobitou krásu. Vstup do parku okolo zámku je již, oproti dřívějšku, zpoplatněn, stejně tak vstup do všech zajímavých objektů. Jen samoobslužná restaurace je zdarma, zaplatíte totiž občerstvení. Dáváme si oběd, je celkem z čeho vybrat a ceny jsou celkem slušné. Občerstveni tedy projdeme kousek ze zahrad a navštěvujeme první muzeum velocipedů v ČR ve zdejším špýcharu. Ale vím, že většina velocipedů je zapůjčena do nově vzniklého téhož muzea v Žirči u Dvora Králové n/L, rovněž v bývalém špýcharu. A tak muzeum bylo zaplněno motokoly, mopedy a malými motocykly, i pár již dorostlými motorkami. Několik kol značky Apache z úpické firmy je tady k vidění, ale jsou to nová a bateriová monstra. Prostředí špýcharu je velmi pěkné, tak se koukneme i do toho v Žirči.

Po nějakém čase se posuneme dál, tentokrát je naším cílem Litomyšl. Parkujeme nedaleko zámku a po chvilce stojíme i před zámkem. Obcházíme zámek a fotíme, je totiž nádherně fotogenický. V zámeckém pivovaru se narodil i B. Smetana, protože jeho otec tam byl sládkem. A Bedřich Smetana se prolíná mnoha místy v ČR. Ať již v mládí, nebo později. Jeho otec těch pivovarů prošel více. A neměli bychom zapomenout i na Aloise Jiráska, který v Litomyšli působil.

Prohlížíme si i zdejší kostel Nalezení sv. Kříže a nakonec nás chuť na kávu přivádí i na náměstí. Dáváme si kávu U Havrana a pomalu pokračujeme k parkovišti. Mám naplánováno zastavit se v Kozlově u chaloupky Vejrychových, kam jezdil Max Švabinský, protože si vzal za manželku jejich dceru. Zde také vytvořil řadu děl. Bohužel jsem blbě odbočil a Kozlov minul, tak někdy příště. Skončili jsme tedy v Ústí n/O, kde nám zbývala hodina času na prohlídku SŠ Automobilní, kde se každoročně koná výstava všeho na kolech. Neskutečný dav lidí, nebylo pomalu kde zaparkovat. Výstava úplně parádní. Auta nová, stará, motocykly, kola, nákladní auta, modely a nevím co všechno. Byl jsem tady poprvé a bylo to super. Nakonec tedy pokračujeme dál s cílem Domov. Okolo se povalují černá mračna, poněkud se ochladilo, začal foukat studený vítr. Zastavujeme u Dobrušky a z kabrioletu uděláme kupé a můžeme pokračovat. Kolem hodinky cesty a jsme doma před garáží.

Užili jsme si prima nádherný den a oslavili státní svátek, jak se patří.

Tak si přátelé užívejte i vy.

Jarda z Úpice

Fotky z výletu jsou tady: https://jardazupice.rajce.idnes.cz/