Jen pár slov před nastávající sezónou.

Počasí je ošklivé a jedním slovem nepřející a lepší to už letos ani nebude. Máme tedy pomalu čas na přípravu pro nastávající rok. Třeba bude lepší. A tak tedy pár slov, jen pro připomenutí motorkářům, nebo těm, kteří se jimi chtějí stát. Převzal jsem to od kolegy Mušáka, zveřejněné na http://www.czechdrifters.stranky1.cz/nova-stranka-191866/. Většině z nás jsou to známé věci, většinou se jimi řídíme, ale opakování je matka moudrosti, tak proč ne. Ale trošku to upravím, aby to odpovídalo realitě. A nebo jen doplním o můj komentář. Nelze totiž vždy se vším plně souhlasit.

Mušákova slova: „Už jsem mnohokrát jinde narazil na slohová cvičení, kterak býti správným motorkářem! Hovadiny, jakoby z pera retardovaného žáka ZDŠ! Proto jsem ze stránek MOTOJOMAX.CZ stáhl desatero rad pro šťastný návrat, a rozhodně bych se pod to všechno i podepsal! Už jen proto, že to sepsal někdo, kdo sám už dlouho jezdí, a tudíž ví nejlíp, co ta jedna stopa doopravdy obnáší!“

 

 

 

 

 

DESATERO, JAK JEZDIT NA MOTORCE BEZ NEHOD

Kdo nic nedělá, nic nezkazí, kdo se chce projet na motorce, riskuje. Nelze tvrdit, že kdo se chce projet na motorce riskuje. Kdo jede na motorce v dnešním provozu je přece jen více ohrožen okolím, než Ti v autech. Oni mají přece jenom nějakou ochranu. Nebezpečí na tebe může čekat doslova na každém metru nebo za každou zatáčkou. Pokud bychom to vzali „ad absurdum“, pak nejlepší je nejezdit. A to ani na motorce, a ani autem. Pak ovšem bychom neměli ani nikam chodit. A to jak víme ze života nelze. O to důležitější je prevence. Z diskusí zkušených motorkářů vyplývá několik metod, jak rizika minimalizovat. Nebezpečí se neukrývá jen v ostatních účastnících provozu, ale i v neskutečně nekvalitních silnicích, v dírách jak po náletu, štěrku po výspravě drtí, blátu při sklizni polních plodin a tak dále.

1. Vyjezdit se.
Je dobré začít se stroji menších objemů a postupně si zvykat na rostoucí výkon. Bohužel, tohle platilo spíše v dobách našeho mládí, kde jsme většinou začínali na „Pionýru“ a později přesedlali na něco silnějšího. A nejsilnější tehdy byla Jawa 350. Hlavně se to dalo ufinancovat. Začít s motorkou, která je silnější než sportovní vůz, je hazard, ale dnes i slabší kubatura je mnohem výkonnější nežli dřívější motocykly. A s tím samozřejmě jde ruku v ruce i cena. Zejména u nových motocyklů. A je třeba si pamatovat, že to není o silné motorce, ale o řidiči. Ten totiž „tahá za plyn“, ten to vše řídí. Stroj jen pracuje podle jeho příkazů.

2. Předvídat.

To je asi nejčastější slovo, které můžete od motorkářů slyšet.
Číst situaci na silnici v každém okamžiku je pro bezpečnou jízdu nezbytné. Je třeba myslet i za ostatní účastníky provozu, protože agresivita na silnici se zvyšuje, arogance vůči předpisům je nebetyčná a dravost některých „majitelů silnic“ je děsivá. Ale ne vždy jde vše předvídat. Ze zpráv ve sdělovacích prostředcích zjišťujeme, že hodně nehod jde na vrub druhých účastníků a nelze je ani předvídat.

3. Dodržovat pravidla.

Prostá rada, ke které není co dodat.Ne všichni dodržujeme zákony a pravidla silničního provozu. Jsou některá nesmyslná a odpovídají době svého vzniku. Navíc se zákony rozrůstají neuvěřitelným tempem, takže mnoho řidičů je ani nezná. Tady by se hodilo rčení, „všeho moc škodí“. A ne vždy drobná porušení pravidel vedou k nehodě.

4. Nepodcenit vybavení.

Frajeři, kteří si na motocyklu vyrazí v tričku a pantoflích, si koledují.Špatně pro ně může dopadnout i nehoda v malé rychlosti. Zkušený motorkář nevyjíždí bez speciálního motocyklového oblečení a výstroje. S takovými odvážlivci se občas setkáme, ale je jich jen mizivé procento.

5. Přizpůsobit jízdu počasí a stavu vozovky.

Řidič v autě déšť často ani nevnímá, pro motorku může být ale fatální.Brzdná dráha je delší, stabilita v zatáčkách
narušená, jízdní vlastnosti jsou podstatně jiné. I za deště se však dá jet v pohodě, stačí zapnout mozek a jeho varovný systém. Řada nových motorek má program na déšť, máme mnohem kvalitnější pneumatiky, používáme nepromoky. A přizpůsobit se stavu vozovky je klišé, použitelné vždy, když chceme hodit vinu na řidiče.

6. Technický stav.

Kontrola motorky před každou jízdou by měla být samozřejmostí.Chodíme na STK, kde nás buzerují za každou kravinu, takže kontrolovat motorku před každým vyjetím je scestné. Stačí mrknout na „gumy“, zda nejsou prázdné, ale ani to už nijak nehrozí. Technika přece jen pokročila a nejen u aut, ale i motorek. Zvláště nových. Ze všech kontrol se to jednou za čas omezí na kontrolu oleje. Většina z nás jezdí od výměny k výměně, a bez dolévání.

7. Vyhnout se bláznům.

Motorkáři často jezdí ve skupinách, vybrat si tu správnou partu s rozumným a přirozeným vůdcem může zachránit život.Správná parta a správní kolegové je obvykle záruka hezkého výletu, pohody a poznání hezkých míst. I když je na silnicích celkem „husto“, nejde přece stále o život. A pokud by se nedej Bože mělo něco stát, tak ani vůdce a ani parta tomu nezabrání.

8. Český komplex.

Je lepší počítat s tím, že Vás čeští řidiči nemají rádi, než se pak divit, proč vám úmyslně křižují cestu.I toto už platí jen z části. Je dnes na silnici hodně řidičů, kteří vám uhnou, nechají vás projet a třeba i pozdraví. Mnoho z nich jsou totiž také motorkáři.

9. Stav mysli.

Někdo si jede na motorce vyčistit hlavu, někoho starosti odvádějí od soustředění.Sami musíte vyhodnotit, zda se na řízení dokážete náležitě koncentrovat. Všichni známe chvilku, kdy se „kocháme“ krajinou, kdy naše pozornost poleví, a obzvláště pokud se jede pomalu. Ale vždy se dokážete soustředit, zejména v kritičtějších situacích.

10. Štěstí.

Další často používané slovo.Plno z Vás již zažilo určitě krizovou situaci na motorce, a abyste sebou neplácli, potřebovali jste velkou kupu štěstí. Ale radši na to nespoléhejte, nemuselo by se to příště vyplatit. Občas stačí mít docela obyčejnou „kliku“. A někteří z nás alespoň jednou v roce navštíví Motomši, to abychom se pokorně dohodli s naším Andělem Strážcem. Nalítá se toho za tu sezónu ažaž. A to jsme většinou všichni ateisté.

„Jednou jsem potkal Štěstí. Řeklo: Uhni! A šlo dál“. Tak na Štěstí moc nespoléhejte.

Mnoho šťastných kilometrů bez nehod a slunce nad hlavou.

Jarda z Úpice

Další informace